AIDA-model makkelijk uitgelegd

februari 9, 2018

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model bestaat dus uit 4 verschillende stappen. Wat is een AIDA-model? Dit model is een stappenplan dat ervoor zorgt dat je een goede tekst voor de marketing op kunt bouwen. Hierbij is het belangrijk om een goede rode draad in jouw verhaal te gebruiken. Hoe je dit het beste kunt doen leggen wij je verder in dit artikel uit.

De 4 verschillende stappen van het model

Het model bestaat uit 4 verschillende stappen; Attention, Interest, Desire en Action. De eerste stap is dus om de aandacht van de lezer te grijpen. Het is belangrijk om zo veel mogelijk lezers aan te grijpen en dus is deze eerste stap ongetwijfeld de belangrijkste van de 4. Op het moment dat je een lezer niet vanaf het eerste moment kunt aangrijpen om de aandacht te krijgen, dan zal het erg moeilijk zijn om ze verder te overtuigen.

ATTENTIE – eerste stap

Hoe kan het AIDA-model gebruikt worden? Zo is uit verschillende onderzoeken gebleken dat de aandacht van de bezoeker binnen 3 seconden word bepaald. Binnenin deze tijd bepaalt een bezoeker of deze website wel of niet interessant is voor jou.

Het engste moment is altijd voordat je begint met schrijven.” – Stephen King

INTEREST – tweede stap

Ten tweede is de interest erg belangrijk. De interest gaat over de interesse die je kunt wekken bij de lezer. Nadat je de aandacht hebt gegrepen is het belangrijk iets te vertellen over het bedrijf en/of over jouw service, waar lezers zich mee kunnen identificeren. Veel lezers vinden het fijn om zich te herkennen in iets dat jij schrijft. Dit wekt dan ook interesse en de kans is groot dat ze gaan doorlezen. Sommigen schrijven liever niet over zichzelf. Dit hoeft natuurlijk ook niet. Zo kun je ook schrijven over de oplossing van jouw bedrijf, en hoe je deze oplossing kunt koppelen aan het probleem van een bepaalde lezer. Je verkoopt immers een product en/of een oplossing dat is gemaakt om een probleem van de doelgroep op te lossen. Bij deze tweede stap kun je ook diverse vragen stellen, zodat je bij de lezer interesse werkt.

Interest - AIDA-model

DESIRE – derde stap

De derde stap van het AIDA-model in onze uitleg over het AIDA-model is Desire. In deze derde stap is het belangrijk om een goede basis te leggen voor het resultaat dat je graag zou willen behalen. Bij deze derde stap is het erg belangrijk om te zorgen voor een echte behoefte bij de lezer voor jouw product en/of jouw service. Je hebt al de aandacht en de interesse gewekt, en bij deze derde stap is het belangrijk dat jouw lezer jouw product wilt kopen. Een goede tip bij deze stap is om te kiezen voor verschillende balletpoints met allemaal voordelen van het product en/of de dienst die jouw product aanbied. Hierbij is het ook altijd belangrijk om de lezer te prikkelen naar een bepaald product en/of dienst die jij aanbied. Maak hierbij gebruik van verschillende copywriting methoden waardoor je vertelt over het product in de juist volgorde, denk bijvoorbeeld maar aan de winsttaal vs de zogenaamde verliestaal. Wat voor voordeel heeft een consument bij het kopen van jouw product en/of jouw dienst? etc.

Desire - AIDA-model

ACTION! – vierde stap

De laatste stap van het model staat voor Action. Om dan ook als bedrijf succesvol te zijn is het belangrijk om te kunnen verkopen. Om een verkoop te kunnen realiseren moet een bezoeker niet worden afgeleid door andere vervelende pagina’s en teksten. Het is juist belangrijk om een zogenaamde call to action te plaatsten zodat het duidelijk is wat de consument moet doen. Op het moment dat jij namelijk een cta plaatst met hierbij een duidelijke oproep zullen mensen snel zijn geneigd om iets te kopen. Hierbij is het ook belangrijk om bijvoorbeeld een grote aankoop knop in te voegen waardoor de consument meteen iets aan het winkelmandje kan toevoegen.

Action - AIDA-model

Gebruik maken van reviews

Hoe kan je deze stap gebruiken? Om deze laatste stap goed te kunnen verlopen is het belangrijk dat een paar regels voor de aankoop nog een paar goede reviews staan. Uiteraard is het belangrijk om deze van echte klanten over te nemen, en niet zelf te bedenken. Kopieer gewoon de mening van een klant en/of bedrijf die hun mening aan jouw heeft vertelt door hem op de website achter te laten en/of door jouw te e-mailen met de ervaring van een bedrijf. Zeker op het moment dat je een bekend bedrijf en/of persoon hebt die een aankoop op jouw website heeft gedaan, en hier tevreden mee is, zal dit ervoor kunnen zorgen dat mensen nog meer overtuigd zijn van jouw product en dat ze het echt moeten aanschaffen. De actie vind dan ook meteen plaats om het product te kopen!

Nog een paar laatste tips

Stel altijd een goed AIDA-model op voordat je een product gaat verkopen. Denk hierbij goed na over de soort doelgroep die je wilt bereiken. Sommige doelgroepen willen bijvoorbeeld graag veel informatie hebben, terwijl anderen juist aan weinig informatie voldoende hebben. Verder is het belangrijk om altijd een goede intro te hebben!

Voor meer trips en trucs over het AIDA-model of (online)marketing kun je de Facebook pagina volgen van 2apps door hier te klikken.

Heb je hulp nodig bij de uitvoering? Neem contact met ons op of stel je vraag via de chat hiernaast. Wij helpen jou graag!

Voor meer informatie kun je het contactformulier invullen, waar je binnen één werkdag een reactie van ons kunt verwachten. Ook zijn wij 7 dagen per week op info@2apps.nl voor al je vragen.

Geschreven door Lapsen Appaiya

Mijn naam is Lapsen en ik ben de eigenaar van 2apps webbureau. Ik schrijf af en toe een blog voor mijn volgers op social media, klanten en de mensen die mij vanuit Google vinden. Heb je vragen over een bepaald onderwerp of suggesties? Aarzel dan niet en stel ze hieronder!

Nog meer leesvoer

Divi website laten maken

Divi website laten maken

Hoe maak je een verbluffende website met Divi: De ultieme gids voor beginners Ben je een beginner op het gebied van...