De laatste SEO trends van 2020

september 22, 2020

De laatste SEO trends van 2020

De enige constante factor in de wereld van SEO is verandering. Elk jaar kwamen er grote updates van Google die de SEO wereld weer op zijn kop zette. Het doel van Google is altijd geweest om de meest relevante informatie voor de bezoeker te vinden, en met het algoritme dat ze nu gebruiken in combinatie met AI lukt dit steeds beter.

Dit is natuurlijk goed nieuws voor de gebruiker van Google, maar wordt wel steeds lastiger voor alle content schrijvers en website eigenaren. Daarom is het juist goed om op de hoogte te blijven van de laatste SEO trends. SEO betekent voor de Nederlandse gebruiker kort gezegd: zoekmachine optimalisatie. Dit is een vorm van online marketing waarbij het gaat om het feit om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen.

De meest gebruikte zoekmachine, met een marktaandeel van 95%, is natuurlijk Google. En Google doet steeds beter zijn best om de meest relevante informatie te verstrekken aan zijn gebruiker. Wat moet je anno 2020 doen om beter te scoren in de zoekresultaten? Waar moet je op letten, en wat moet je juist niet doen.

Allereerst de vraag die we ons natuurlijk in 2020 stellen: is SEO nog wel nuttig? Jazeker, SEO is nog nuttig anno 2020. AI is wel in opkomst maar dat betekent nog niet dat alle SEO-specialisten binnenkort werkloos zijn. Voor het schrijven van content is het nog steeds belangrijk te richten op SEO optimalisatie. Dit kan je helpen bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. SEO is minder zinvol als het gaat om lokale zoekwoorden, als je schoenenwinkel zich bijvoorbeeld niet in Amsterdam bevindt is het vrijwel onmogelijk om organisch (door middel van SEO) te scoren op “schoenenwinkel Amsterdam”.

Met welke trends moet je in 2020 rekening houden?

1. De BERT-update van Google
2. User intent
3. Voice Search
4. Laadsnelheid en technische optimalisatie

1. De BERT-Update van Google

De grote algoritme update van de afgelopen 5 jaar is volgens alle Google specialisten de BERT update. Deze is in oktober 2019 al in het Engels doorgevoerd, en gaat naar alle waarschijnlijkheid in 2020 in het Nederlands doorgevoerd worden.
Waarom is deze update zo belangrijk? Google gaat met deze update AI, kunstmatige intelligentie, gebruiken om de zoekresultaten beter aan te passen naar de zoekopdracht. Dit zal vooral bij de ingewikkelde zoekopdrachten betere resultaten moeten geven. Het doel is dat BERT de zoekopdrachten beter leert begrijpen, zoals mensen elkaar begrijpen met soms zelfs een half woord. Google begrijpt met behulp van BERT de zoekopdracht beter en kan dit daardoor beter matchen aan relevantere resultaten.

Google zal daarmee dus nog beter de zoekintentie van de de zoekers kunnen begrijpen en beter matchen met de zoekresultaten. Hierdoor zal Google nog verder vooruit lopen op zijn concurrenten.

Wat kun je dan doen om met deze update mee te gaan? Helaas kun je niet proactief optimaliseren voor BERT. We hoeven we ons niet te veel zorgen te maken om de door AI gegenereerde zoekresultaten. De beste methode om te optimaliseren voor BERT: “Content is king”. Zorg er dus voor dat je goede en duidelijke artikelen schrijft en probeer je ook in te leven in de lezer van het verhaal. Dan komen we ook automatisch bij de tweede trend voor 2020 uit, waar je rekening mee moet houden.

2. User intent

User intent heeft te maken met het herkennen van de vraag van de Google gebruiker. Je wilt er dus vooral voor zorgen dat je je website optimaal richt op de intentie van de gebruiker. Is de gebruiker op zoek naar informatie of wil hij juist iets aanschaffen? Des te beter jouw content zich richt op de intentie van de gebruiker des te beter jouw website zal scoren in de relevante zoekopdrachten.

We kunnen ervan uitgaan dat Google op den duur zelfs een scheiding gaat maken tussen de zoekresultaten voor volwassenen en kinderen. Dit komt omdat de verschillende doelgroepen op andere manieren naar informatie zoeken en op een andere manier verwachten bedient te worden door Google.

Google gaat dus steeds meer proberen de zoekresultaten te personaliseren voor iedere gebruiker. Aan jouw dus de opdracht om je gebruiker te geven waar hij naar op zoek is. Dit is de enige manier om hoog te scoren in de relevante zoekopdrachten.

3. Voice search

Het lijkt misschien futuristisch voor Nederland, maar verwacht wordt dat binnenkort al 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zullen zijn. Nu zien we nog niet iedereen vragen stellen aan zijn telefoon, maar meer en meer mensen hebben een Google Home, of Apple Homepod in huis staan en praten daar tegen als ze iets willen weten of juist willen horen.

Voice search en dus ook Voice antwoordt is een opkomend fenomeen dat absoluut niet genegeerd mag worden. Op dit moment worden 40% van de voice searches op Google beantwoord door de featured snippets voor te lezen die bovenaan de lijst van antwoorden staan. Zorg er dus voor dat jouw content in de featured snippets komt om zo veel mogelijk gezien te worden in Google.

Wat is de beste manier om een featured snippet te krijgen? Dit zijn onze tips om die felbegeerde snippet te krijgen:

● Bekijk de snippet die nu bovenaan staat en denk na over de vraag en hoe je deze nog beter zou kunnen beantwoorden. Dit wordt ook wel “Reverse Engineering” genoemd.
● Zorg voor een juiste structuur op je pagina. Een vraag moet bijvoorbeeld in een H2 of H3 kopje geschreven zijn.
● Zet onder de vraag het directe antwoord, je hebt hier ongeveer 40-60 woorden voor.

Als je in wilt zetten op snippets, kijk dan ook vooral naar zoektermen waar je misschien nog niet op rankt maar die wel raakvlakken hebben met je onderwerp. Op die manier kun je je organische verkeer vergroten en nog zichtbaarder zijn in de Google zoekopdrachten.

4. Laadsnelheid en technische optimalisatie

De experts zijn hier duidelijk over “Laadsnelheid wordt in 2020 een nog grotere rankingsfactor. Je ziet dat Google haar rankings steeds meer baseert op gebruikerservaring”. Dus de conclusie is PAGE SPEED FIRST!

Je laadsnelheid is heel belangrijk voor Google, niet alleen je laadsnelheid maar alle technische optimalisaties voor een website worden steeds belangrijker. Voor Google wordt de gebruikservaring als zeer belangrijk weggezet als onderdeel van de SEO.

Waar moet je dan aan denken om dit te verbeteren? Een goed thema voor je website, een degelijke hosting provider voor je website, het juiste formaat en type afbeeldingen, de hoeveelheid plugins, etc. Al deze factoren bepalen de gebruikerservaring voor Google.

Als je verbeteringen in je afbeeldingen wilt maken kijk dan voor 2020 naar het WebP-afbeeldingsformaat. Dit is een bestandsformaat dat door Google zelf is ontwikkeld en is veel kleiner dan een JPG, PNG of GIF. Het WebP formaat is superieur aan de voorgaande formaten omdat het kleiner en van betere kwaliteit is.

Conclusie voor de SEO trends in 2020

Alle veranderingen die Google doorvoert, hebben maar één doel. Dat is het best mogelijke antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Houdt dit in gedachte als je een nieuw artikel schrijft en wanneer je aanpassingen maakt aan je website. Zorg ervoor dat voor de gebruiker jouw website van toegevoegde waarde is en je zal ondanks alle veranderingen weer bovenaan eindigen in de zoekresultaten.

De basisprincipes van SEO blijven altijd en dus ook in 2020 relevant. Zorg er dus altijd voor dat je website content van hoge kwaliteit aanbiedt en technisch goed in elkaar zit. Op deze manier zul je voor Google betrouwbaar en als een autoriteit worden gezien die altijd het juiste antwoordt kan geven. Vergeet natuurlijk niet om ervoor te zorgen dat je site snel en prettig werkt, welk device de gebruiker ook maar gebruikt.

Geschreven door Lapsen Appaiya

Mijn naam is Lapsen en ik ben de eigenaar van 2apps webbureau. Ik schrijf af en toe een blog voor mijn volgers op social media, klanten en de mensen die mij vanuit Google vinden. Heb je vragen over een bepaald onderwerp of suggesties? Aarzel dan niet en stel ze hieronder!

Nog meer leesvoer

Divi website laten maken

Divi website laten maken

Hoe maak je een verbluffende website met Divi: De ultieme gids voor beginners Ben je een beginner op het gebied van...